Treatment of Bone Metastases in Patients with Advanced Breast Cancer

Breast Care (Basel). 2012 Apr;7(2):92-98. doi: 10.1159/000338650. Epub 2012 Apr 24.

Abstract

Bone metastases are usually associated with a variety of skeletal related events (SREs), a term covering both complications (pathological fractures, spinal cord compression) and the need for therapeutic intervention (radiotherapy, surgery to bone) for painful bone lesions and/or lesions carrying a high risk of fracture by which the patient's quality of life, functioning, and independence may be compromised. In view of the availability of improved therapeutic approaches for oncological diseases and the resulting improvements of median overall survival, the aim of preventing and delaying the occurrence of SREs becomes more important. To avoid, wherever possible, therapies requiring hospitalization, is another relevant goal. In recent years, bisphosphonates, along with available tumor-specific medication (chemotherapy, hormone therapy), constituted the standard of care for preventing skeletal complications in treating patients with bone metastases. Recently, a therapeutical alternative with potentially superior efficacy has been found in denosumab, a fully human monoclonal antibody that binds to the receptor activator of nuclear factor-κB ligand (RANKL), thus preventing osteoclast-mediated bone resorption and specifically interfering with bone metabolism.

Knochenmetastasen gehen mit einer Reihe von Skelettereignissen (SREs, skeletal related events) einher, wobei unter diesem Begriff sowohl Komplikationen (pathologische Frakturen, Rückenmarkkompression) als auch die Erfordernis einer therapeutischen Intervention (Radiotherapie, operative Eingriffe/chirurgische Intervention am Knochen) im Falle schmerzhafter u/o frakturgefährdeter Knochenläsionen subsumiert werden, welche die Lebensqualität und das Funktionsniveau der Betroffenen negativ beeinflussen können. In Anbetracht verbesserter therapeutischer Möglichkeiten für onkologische Erkrankungen und der damit assoziierten Verlängerung des durchschnittlichen Gesamtüberlebens muss der Prävention und Verzögerung des Auftretens von SREs und der Vermeidung krankenhausabhängiger Therapien besondere Bedeutung beigemessen werden. In den vergangenen Jahren waren Bisphosphonate in Hinblick auf die Vermeidung von Skelettkomplikationen zusätzlich zu den verfügbaren tumorspezifischen medikamentösen Therapieverfahren (Chemotherapie, Hormontherapie) der Standard in der Behandlung von Patienten mit ossären Metastasen. Mittlerweile steht mit Denosumab, einem vollhumanen monoklonalen Antikörper, der über seine Bindung an den «receptor activator of nuclear factor-κB»-Liganden (RANKL) die osteoklastenmediierte Knochenresorption verhindert und dadurch spezifisch in den Knochenstoffwechsel einzugreifen vermag, eine zielgerichtete therapeutische Alternative zur Verfügung.